Et spil om Døden

Vi tror på, at det beriger vores liv at tale åbent og højt om Døden. Vi vil grine ad ham, danse med ham og forstå ham. Derfor laver vi et komisk spil med udgangspunkt i de seneste tusind års kunstneriske skildringer af Døden. Spillet om Døden er et kommercielt tredjepersons 3D-skygge-adventure-puzzle til PC og Playstation baseret på en sand historie (om Døden).

 

I Dødsministeriet arbejder utallige Døden-karakterer, der for evigt har bragt død til menneskeheden. Når vores helt Felix’ kolleger tager endnu en tur i den trivielle trædemølle med at høste sjæle, ifører han sig sin Walkman. Felix er i al hemmelighed begyndt at danse, mens han arbejder, for der er én, han så gerne vil byde op til dans. Det ændrer dog ikke på, at han er nødt til at holde det ministerielle kodeks og løbende sikrer, at de Lifetime Accounts, han administrerer, udløber planmæssigt. Felix danser skjult af skyggerne ind i menneskenes verden, som for ham er en slags magisk brætspilleplade, hvor han selv er en af brikkerne, og her udfører han sit arbejde. Han arbejder kun i skyggefelterne, for lyset er livets domæne. Han kan flytte elementer rundt, så skyggerne falder på nye måder. Han kan også dreje den retningen på solens stråler. Ved at gennemskue de mulige skyggestier forløser han sine Egon Olsen-agtige planer, der sikrer, at et menneske går i fælden og dør. Kombinationen af et originalt skyggegameplay og narrative adventure-dødsplots er spillets core loop.

 

De små dødefortællinger udgør sluttede narrative buer i spillet. Spillet har desuden en overordnet narrativ rammefortælling. De dødsfald, Felix skal udløse i spillet, er hans mulighed for at blive indstillet til forfremmelse. Han vil være Grim Reaper, for det er i The Department of Grim, at samarbejdet med det konkurrerende ministerium The Ministry of Life, forestås. Her arbejder Betty The Maiden. Felix er hemmeligt forelsket i Betty; det er hende, han så gerne vil danse med.

 

De enkelte dødspuzzles foregår i epoker fra den farverige kunsthistorie om Døden, og de tager udgangspunkt i de pågældende epokers centrale motiver af Døden. I de ministerielle Lifetime Account-mapper kan Felix og spilleren læse uddrag fra bogudgivelsen The Reaper – A Life of Death. Det er kortfattede og spændende artikler i et journalistisk format, der uddyber spillets fortolkninger af kunsthistorien. Artiklerne optræder som sagsakter i Felix’s ministerielle papirer, da Felix også løbende skal briefes om, hvilken epoke han skal på arbejde i. Selve bogen udkommer parallelt med spillet.

 

Status:

I produktion

 

Producent:

Kong Orange